Jak odżywiać się zdrowo?

Jak odżywiać się zdrowo?

Moda na bycie fit

W dzisiejszych czasach wszyscy jesteśmy zabiegani i mimo że od dawna mamy do czynienia z modą na bycie „fit” nadal wielu z nas nie odżywia się zdrowo i regularnie. Tym czasem jedzenie w pośpiechu i nieprzywiązywanie wagi do tego, jakie produkty spożywamy mogą wpływać negatywnie na nasz organizm. Niewłaściwy sposób odżywiania może powodować ograniczenie możliwości przyswajania wiedzy, przewlekłe zmęczenie oraz osłabienie koncentracji i uwagi. Ponadto może prowadzić do powstania niektórych chorób w skutek spożywania nadmiernej lub zbyt malej ilości określonych składników pokarmowych, takich jak: nadciśnienie tętnicze, otyłość, cukrzyca typu 2, niedokrwistość z niedoboru żelaza czy osteoporoza. Warto zatem zwracać większą uwagę na to, co jemy i poznać zasady zdrowego odżywiania.

Jak odżywiać się zdrowo?

Ważna zasadą jest, aby odżywiać się regularnie. Oznacza to, że powinniśmy spożywać 3 podstawowe posiłki dziennie, czyli pierwsze śniadanie, obiad i kolację, a ponadto dodać do jadłospisu dwie przekąski między głównymi posiłkami (drugie śniadanie i podwieczorek).

Kolejna sprawa, o której musimy pamiętać to różnorodność posiłków. Im bardziej różnorodna będzie dieta, tym więcej substancji odżywczych, witamin i składników mineralnych zostanie dostarczonych do organizmu.

Należy również unikać nadmiernych ilości tłuszczu i cholesterolu. Należy jednak pamiętać, że pod kontrolą musimy mieć tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, natomiast spożywanie tłuszczów roślinnych i ryb jest bardzo korzystne dla naszego zdrowia. Warto zatem zamienić tłuste mięsa i wędliny na tłuste ryby morskie, a śmietanę na odtłuszczony jogurt.

Pamiętajmy o spożywaniu owoców i warzyw. Są one bardzo dobrym źródłem witamin i składników mineralnych. Warzywa ponadto powinny znaleźć się w trzech głównych posiłkach, bo zawierają dużą ilość błonnika i wody, ale za to małą zawartość tłuszczu. W przypadku owoców osoby z nadwagą i otyłością nie powinny ich spożywać więcej niż 300g dziennie, ponieważ zawierają cukry proste.

Do diety powinniśmy wprowadzić zdrowe węglowodany i nasiona roślin strączkowych. Zdrowymi węglowodanami mogą być: chleb z mąki z pełnego przemiału, makarony razowe, ryż brązowy czy płatki owsiane. Ponadto są one źródłem błonnika rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego w wodzie.

Bardzo ważnym składnikiem jest woda. Pomaga ona usunąć z organizmu szkodliwe produkty przemiany materii oraz transportuje składniki odżywcze do komórek naszego organizmu i wspomaga proces ich wchłaniania. Pijmy ją niewielkimi porcjami, ale regularnie, zamiast dużo, ale sporadycznie.

 

admin Author

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *